Voor 20 euro wil je dit niet missen!! Echt niet! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Karin & Natalie - WaarBenJij.nu Voor 20 euro wil je dit niet missen!! Echt niet! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Karin & Natalie - WaarBenJij.nu

Voor 20 euro wil je dit niet missen!! Echt niet!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin & Natalie

30 Mei 2008 | Malawi, Lilongwe

he leive allemaal,
ja nu een beter bericht hoop ik. het internet was uitgevallen, heel frusterend want ik had al drie keerf hetzelfde bericht getikt en uiteindelijk maar vijf regels. bij deze een nieuwe poging!

intussen teveel meegemaakt om allemaal op te schrijven, maar zal proberen de leukste, mooiste tofste dingen voor jullie op een rijtje te zetten.

allereerst is malawi echt een super mooi land, met heel erg verschillende landschappen. vooral het noorden is erg mooi, heel bergachtig en veel plateuas. hoe zuiderlijker je gaat hoe droger het wordt. ook leuk om te zien is hoe de huisjes veranderen. zo zijn ze in het noorden nog rond, in het midden rechthoekig en in het zuiden vierkant met andere daken. de mensen zijun ook heel vriendelijk en willen je oprecht helpen (in tanzania wel anders meegemaakt!)

de eerste week teveel gereisd, maar daardoor heel veel mooie dingen gezien, onze ogen uitgekene. even een dagje tussendoor gerust aan het meer in nkhata bay, ook heel mooi en erg relaxd.
verder gereisd richting lilongwe, heel snel weer weg gegaan, niet veilig gevoel en heel donker. door naar het zuiden, naar blantyre, wel een hele leuke stad en veilig, alles dicht op elkaar en gezellig.

na een nachtje weer verder richting zomba waar we heel graag het plateau wilden beklimmen, maar toen we uit het minibusje stapten zag alles er toch anders uit dan we ons hadden voorgesteld. bovendien werden we bedrogen, waar we erg om konden lachen, vandaar de grote grap van vorige keer (al maak je hier elke dag grote grappen tegen, dat maakt het leven hier toch erg leuk, heeft zo zijn charmes!) ik zal het nog even kort opschrijven, een leuk verhaaltje: we namen een taxi van het busstation, we wisten namelijk niet precies waar het motel was, maar wel in de buurt van het busstation. gaat de taxi al de verkeerde kan top voor ons gevoel en rijdt een rondje tot we weer vlakbij het busstation zijn en dropt ons bij het motel, war denk je, wil hij 4,50 eruo hebben, terwijl later dus bleek (wat wij al dachten) dat het maar 50 meter van het bussation is,. haha we moetsen er zo om lachen, ook al toen we in de taxi zaten. hihi. we hebben uiteraard geen 4,50 euro betaald. (ja het afdingen gaat ons al aardig goed af)

volgende dag weer verder naar liwonde nationaal park, daar hebben we erg genoten van de rust en de harmonie van het landachap. er was bijna niemand |(ook helaas weinig dieren, vooral waterbucks gezien, we kunnen nu de witte cirkels op hun kont wel dromen,hi)
we hebben erg genoten van het geluid van de hippo`s op de achtergrond tijdens onze nachtrust, gevolgd door baboons en meegeknort met de everzwijnen.
ook hebben we heel leuke mensen ontmoet genaamd: deee mannen van onze vakantie. (hiernaast waren er ook nog jan jans en de kinderen en een vrouw die de safari auto deed kantelen)
we mochten met hun meerijden naar het meer, maar we kregen autopech, waardoor we nog een nacht in het park moesten blijven, helemaal geen straf! hierdoor hebben we twee erg gezellig avonden gehad, mooie zonsondergang gekeken met zijn allen en veel verhalen uitgewisseld.
de volgende dag konen we vertrekken dacten we, maar weer pech, naar de gagarge, zo eentje waarvan je denkt hoe kunnen ze hier werken, erg veel lol gehad. we mochten van de mannen niet in de laadbak (wat we vandaag toch wel hebben gedaan,hihi)dus we zaten gezellig achterin, verder een voorspoedige reis gehad naar senga bay.
daar een kamer genomen en nog een laatste avond met de mannen, want zij zijn gisteren weer vertrokken en vandaag naar nederland.
ja we hebben echt een leuke tijd met hun gehad, leek langer dan twee dagen!
vandaag hebben wij senga bay verlaten, na een beetje gezond te hebben en door het dorpje te hebben gedwaald. wel een werelod van verschil, zodra je het hek uit bent van het hotel loop je een heel nadere wereld binnen, je staat midden in een dorpje waar alle kinderen om gel zeuren enwaar je iendelijk een cooking stick kan kopen waar ik al heel lang naar op zoek bent om nshima mee te koken, kan ik mooi gebruiken in zambia!
we hadden een taxi geregeld die ons naar lilongwe zou brengen, een zeer enerverende tocht is dat geworden.
de taxi was dus een pick up, prima, mooi weer nog een beetje bruinen dachten wij (nu zijn we twee kreeften!) we moesten gelijk aan onze mannen denken, toch achterop in de pick up. alles ging goed, behalve dat we niet harder gingen dan 30, dat gokten we want de kilometerteller stond e de hele rit op 0. overal werd gestopt, er leken nog twee geiten bij te komen, maar de man vond dat hij teveel moetsne betalen, vond ik wel jammer, aan de andere kant konden we nog wel onze benen strekken. uiteindelijk kwam er een zak houtskool bij, ook gezellig. totdat de auto begon te slingeren en we dus een lekke band hadden, echt helemaal lek (hij staat op de foto). in de middle of nowhere, geen idee hoeveel kilometer we al hadden gereden, nog een beetje beltegoed. iemand belde zijn broer om te vragen of hij een nieuwe band kwam brengen, want ja dat hebben ze hier niet bij zich een extra band. ondertussen werd er wel ander vervoer voor ons geregeld. we konden met een volgende truck mee, op de limonadeflesjes gezeten. deze reed helaas niet door tot het begin van de stad (en lilongwe is heeeeeel groot), we werden eruit gegooid op een hoek, daar een minibusje genomen waarje de weg doorheen kon zien en mijn benen stonden bijna in brand van de motor, maar we hebben het daarmee tot het centrum gehaald. daar er weer uitgegooid, nog even naar de shoprite voor brood met avocado en een taxi naar ons hostel.
morgen gaan we verder naar zambia, naar chipata en van daar naar lusaka een dag later. daar wat marktjes af struinen en naar de watervallen, waar we met de trein terug gaan naar lusaka, heel erg leuk! en dan afscheid nemen van heleen,mmm.
ik ga dan weer teug naar chinsali, ook veel zin in, toch nog even hard werken aan het onderzoek (is de bedoeling) en dan richting zuid afrika, voor een familie reunie! leuk!

jeetje toch weer een heel verhaal. je maakt ook zoveel dingen mee en ik heb nog lang niet alles verteld.
oja vanaf morgen heb ik dus niet meer mijn malawiaanse nummer, maar mijn zambiaanse nummer, waar ik op bereikbaar ben!

liefs van mij

• 30 Mei 2008 - 18:53

Papaver:

Ah, je komt weer op verhaal, die foto komt nog zeker, nu weer terug, bijna naar je roots lijkt wel.
    Liefs papa

• 30 Mei 2008 - 21:04

Cora En Ed:

Wat een verhaal weer!!
    Een heel andere wereld,wens je nog een fijne tijd,blijven je volgen!!!!!!!

• 30 Mei 2008 - 21:06

Diederik:

Klinkt goed! :-) Wel hopen dat je fraaie bruine kleurtje er nu niet afvalt na het verbranden :-P

• 31 Mei 2008 - 15:17

Zus:

he lieverd,
    wat een leuke verhalen, toch weer heel anders dat reizen he?! geniet er lekker van
    ik heb momenteel ook het idee in het buitenland te zitten. de buren zijn al 3 dagen lang aan het trouwen, met trommels en gedans en gegil, alles er op en er aan, hi hi.
    vandaag aan het inpakken en zaterdag 7 juni verhuizen, heb er heel veel zin in.
    wat super leuk dat je pieter op gaat zoeken!
    veel succes met de laatste loodjes voor je werkstuk.
    ik mis je en tot snel al weer.

kussie

• 01 Juni 2008 - 07:22

Con En De Rest:

Hey Natalie, wat een verhalen leuk.fijn zo'n super tijd met Heleen. Zo zie je maar wie ver reist veel ontmoet en die echte contacten blijven je bij. Terug naar het begin voor je studie maak er wat van en dan gauw familiereunie doe je er wel voorzichtig want ook daar is veel onrust! Kus Con

• 01 Juni 2008 - 09:24

Astrid:

Wat een verhalen! Kreef zijn achter op een bakkie in malawi herinner ik me ook! Leel plezier weer in chinsali en in ZA. Astrid

• 03 Juni 2008 - 09:36

Pien:

Hey Naatje,
    Wat leuk om weer zoveel over je avonturen te lezen. Ik was afgelopen weekend naar Rome met mijn werk, ook niet vervelend! Wel heel anders dan jouw avonturen, maar zeker ook de moeite waard. Wat gaat de tijd snel he, over twee maanden kom je alweer naar Nederland. Ik ga vanaf volgende week in Middelburg werken, ook bijna een wereldreis ;).. haha..

Veel plezier daar!

kus!

• 10 Juni 2008 - 16:59

Miek:

He lieverd!
    Voordat je er weer een verhaal op gaat gooien, toch nog even een reactie van mij. Lees "gewoon" weer dat alles goed gaat met je! Nog even bikkelen en dan ben je klaar met het school-deel. Heerlijk! En aan mannelijk schoon dus niets tekort? :D
    Wat is precies je huidige nummer? Heb er een paar van je, maar weet niet precies welke de goede is.
    Heb een test gedaan voor de VU, maar heb nog niks gehoord. Hopen op goed bericht! I'll let you know! :D
    Geniet nog maar verder!

Dikke kuss!

• 11 Juni 2008 - 14:47

Miek:

Lieverd, je hebt in Lusaka niet goed uitgelogd op een van de computers, dus nu word je elke keer aangemeld. Heb net met een inwoner van Lusaka gechat, om uit te vinden waar je überhaupt elke keer wordt aangemeld op MSN, maar het is dus in Lusaka. Ik zou dat maar even veranderen. Iedereen kan daar nu in je e-mailbox kijken.

Verder alles goed?

Liefs